سوپروایزر آموزش سلامت
سوپروایزر آموزشی پرستاری است که مسئولیت فعالیت آموزشی و پژوهشی پرستاری و مامایی مرکز آموزشی – درمانی ، توانبخشی و پژوهشی را تحت نظارت مدیر پرستاری و در جهت اهداف سازمان بر عهده دارد . شرح وظایف سوپروایزر آموزشی بر اساس اصول مدیریت با تکیه بر رعایت منشور حقوق مددجو مبتنی بر فرآیند پرستاری و استانداردهای مراقبتی به شرح زیر می باشد :
- انجام نیاز سنجی و تعیین الویت های آموزش به بیمار متناسب با هر گروه از بیمارانی که نیازمند آموزش خاص هستند .
- تدوین طرح درس و برنامه ریزی بر اساس نیاز سنجی آموزشی : آموزش های مربوط به سیر بیماری ، نکات تشخیصی درمانی ، پیشگیری از بیماری ، پیشگیری و کنترل عوارض ، نحوه مراقبت از بیمار ، روش های خود مدیریتی و خود مراقبتی در سلامت و بیماری ، بازگشت به فعالیت های روزمره ، سازگاری و تطابق با بیماری ، نوتوانی و توانبخشی ، مراقبت های دارویی ، حفظ ایمنی بیمار و محافظت از مخاطرات را در برنامه های آموزشی مدون طراحی و تدوین نمایند .
- تهیه مطالب و رسانه های آموزشی و کمک آموزشی شامل کتاب ، جزوات ، پمفلت و پوستر های بهداشتی، فایل های صوتی و تصویری و نظایر آن
- شناسایی و معرفی منابع وامکانات موجود و جدید و مدرن و تجهیزات و تسهیلات آموزشی به روز
- برگزاری انواع جلسات آموزش انفرادی و گروهی از جمله آموزش چهره به چهره ، جلسات مشاوره و پیگیری بیماران ، بحث و آموزش های گروهی ، کنفرانس ، میز گرد ، سمپوزیوم
- تدوین برنامه عملیاتی واحد به صورت سالیانه
- تهیه و تنظیم برنامه های اجرایی به صورت ماهیانه
- تهیه ابزارهای مناسب جهت ارزیابی عملکرد و فعالیت های آموزش سلامت
- حضور فعال در کمیته آموزش به بیماران به عنوان دبیر کمیته
- گزارش پیشرفت برنامه به مقام مافوق در کمیته دانشگاهی
- ارائه پیشنهاد بودجه به مدیر پرستاری
- تهیه و گزارش عملکرد مطابق با برنامه
- شرکت در برنامه های مرتبط با آموزش به بیمار هماهنگی مدیر پرستاری
- ثبت و گزارش کلی فعالیت ها و نتایج حاصله به مدیر خدمات پرستاری
- همکاری و هماهنگی با سوپر وایزر بالینی ، کنترل عفونت و آموزشی در امر آموزش
مسئولیت ها :
- توانمد سازی نیروی انسانی از طریق سازمان دهی و حمایت از برنامه های بازآموزی و آموزش ضمن خدمت برای نیروهای شاغل
- ترویج رویکرد آموزش به بیمار و فرهنگ سازی در این زمینه
- طرح مشکلات در کمیته آموزش به بیمار و ارائه راهکارهای مداخله ای جهت حل مشکلات و تصمیم گیری جهت برنامه ریزی آموزشی
- پایش و ارزشیابی مستمر و تعیین میزان اثر بخش بودن آموزش های ارائه شده
- بررسی و تعیین شاخص های آموزش به بیمار و برنامه ریزی اصلاحی در صورت نیاز
- ارزشابی عملکرد کارکنان در ارائه آموزش سلامت
اختیارات :
- جلب همکاری ، مشارکت و هماهنگی درون و برون رشته ای با سایر اعضای تیم سلامت برای طراحی و اجرای برنامه های آموزشی
- همکاری با کمیته دانشگاهی جهت ارزیابی کیفیت خدمات آموزش سلامت و شناسایی نقاط قوت و ضعف
- همکاری و مشارکت در انجام طرح های پژوهشی