نام و نام خانوادگی : دکتر ملوک پورعلیزاده
سمت : مدیرخدمات پرستاری مرکز آموزشی و درمانی رازی
تحصیلات : دکترای تخصصی پرستاری (PhD)
رتبه علمی : عضو هیئت علمی.دانشیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سوابق علمی : CV
تلفن : 01333541001- داخلی 255
مسیر دسترسی : ساختمان 4
ایمیل : Pouralizadeh@gums.ac.ir
سوابق اجرایی :
- سوپروایزر آموزشی مرکز آموزشی پژوهشی درمانی رازی
- کارشناس اداره پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
- مدیر دفتر توسعه آموزش پزشکی (EDO)
مدیر خدمات پرستاری بیمارستان :
مدیر خدمات پرستاری در مراکز بهداشتی ، درمانی و توانبخشی ، پرستاری است که اداره واحد پرستاری مرکز مربوطه را به عهده دارداین فرد با پیشنهاد و هماهنگی مدیر / رئیس اداره پرستاری دانشگاه و رییس بیمارستان تعیین می گردد .
شرح وظایف مدیر خدمات پرستاری باتکیه بر رعایت منشور حقوق مددجو و مبتنی بر فرآیند پرستاری و استانداردهای مراقبتی به شرح ذیر می باشد:
- برنامه ریزی در زمینه های ارتقاء کیفی و بهبود مستمر فعالیت های ارائه خدمات مددجویان ( از طریق برنامه های آموزشی داخل و خارج مرکز کادر پرستاری و آموزش به بیمار ، آموزش های مدون ضمن خدمت
- گرد آوری اطلاعات از:
مرکز شامل: نمودار سازمانی مصوب، هدف، نوع فعالیت ، گزارشات ماهانه و سالانه ، گزارش حسابرسی پرستاری، پرونده های کارکنان، مصاحبه باکارکنان
مددجویان: بر حسب نوع بستری ، نیاز مراقبتی ، خدمات ارائه شده
منابع شامل نیروی انسانی ( پرستاران ، تکنسین ها ، کاردان و کارشناس های اطاق عمل و هوشبری ، بهیاران، کمک پرستاران ، کمک بهیاران، فوریت ها و سایر کادر وابسته ) ساختار فیزیکی ، امکانات و تجهیزات و نظارت بر استفاده و نگهداشت بهینه تجهیزات ، صرفه جویی در مصرف انرژی و نظایر آن
- نظارت بر تدوین و اجرای برنامه های آموزش به بیمار و خانواده در سطوح مختلف پیشگیری
- مشارکت در تنظیم بودجه جهت فعالیت های مرکز از طریق شرکت در جلسات بودجه بندی بیمارستان و دانشگاه و پیشنهاد بودجه مورد نیاز و الویت بندی آنها جهت اجرای برنامه های پرستاری
- برنامه ریزی و مشارکت در برنامه های کنترل عفونت مرکز
- انجام برنامه ریزی و همکاری با سایر واحد های ذیربط در جهت ارتقاء دانش و مهارت حرفه ای کارکنان پرستاری
- تعیین برآورد سطوح مختلف نیروی انسانی مورد نیاز بخش های پرستاری بر اساس استانداردهای علمی ، مقایسه آن با وضع موجود و برآورد کمبودهای پرستاری و گزارش آن به مقامات مافوق
- اداره جلسات داخل و خارج مرتبط با وظایف واحد ها
- تشکیل و اداره جلسات اختصاصی و ویژه در جهت حل مشکلات واحدهای ذیربط با بهره مندی از فن آوری های علمی حل مساله
- تامین نیازهای آموزشی کارکنان شامل : آشناسازی پرسنل جدیدالورود با مقررات خط مشی ها و آموزش های اختصاصی و نظایر آن
- بکارگیری و تشویق استفاده از نرم افزارهای ابلاغی توسط وزارت متبوع
- پیگیری امور فرهنگی و حرفه ای و انجام دادن تشریفات رسمی و اجتماعی به عنوان نماینده پرستاری در سازمان ( نقش تشریفات ) نظیر برگزاری روز پرستار و مشارکت در برنامه های نهاد های علمی ، صنفی و نظایر آن
- شرکت در جلسه مدیران اجرایی مشارکت فعال در برنامه های اعتبار بخشی ، ایمنی بیمار ، دوستدار کودک و نظایر آن ، بحران ، مدیریت خطر
- نظارت بر آموزش و پایش عملکرد نیروهای جدیدالورود
- نظارت بر نحوه مصرف داروهای مخدر و سایر داروها
- نظارت و مشارکت فعال بر نحوه توزیع کارانه و سایر پرداختی ها به کادر پرستاری و مامایی
- سازمان دهی جلسات منظم با سرپرستاران ، سوپر وایزرها و سایر پرسنل به منظور بررسی عملکرد ; رسیدگی به مشکلات و موانع پرسنل تحت سرپرستی خود
- ایجاد هماهنگی در برنامه های آموزش بالینی دانشجویان گروه پرستاری با مشارکت دانشکده های پرستاری و مامایی
مسئولیت :
- شرکت فعال در نهادهای سیاستگزاری و کمیته های درون سازمانی و برون سازمانی مرتبط با حرفه پرستاری
- مشارکت در تعیین اهداف ( کوتاه مدت ، میان مدت ، دراز مدت ) مبتنی بر نیازها و با توجه به خط مشی های مرکز متبوع و پیشنهاد به مقامات ذیربط و شرکت فعال در تدوین برنامه استراتژیک بیمارستان و با ارائه نقاط ضعف ، قوت ، فرصت ها و تهدید های واحد تحت سرپرستی خود
- تعیین خط مشی ، تدوین برنامه عملیاتی واحد پرستاری با تعیین حدود زمانی و تعیین افراد مسئول در راستای برنامه استراتژیک بیمارستان و برنامه زمانبندی برای پایش برنامه های اجرا شده و ارائه راهکارهای اصلاحی و بر اساس میزان انحراف از اهداف پیش تعیین شده
- جلب مشاکت تیم بهداشتی مرکز برای دستیابی به اهداف
- ارائه راهکارهای اساسی در برنامه ریزی جهت تامین رفاه کارکنان تحت نظارت با همکاری سایر واحد های ذیربط
- تعیین حدود و انتظارات و عوامل عملکردی در رده های مختلف شغلی با توجه به امکانات و شرح وظایف مصوب
- رهبری و هدایت واحد های ذیربط در جهت تحقق اهداف سازمانی
- ارائه الگوی مناسب مدیریتی در برقراری ارتباط موثر با کارکنان تحت سرپرستی ، همکاران ، اداره پرستاری دانشگاه و سایر مراجعین ازطریق عملکرد مطلوب ، حسن رفتار شغلی
- اتخاذ تدابیر لازم و ارائه راهکارهای اساسی در جهت ایجاد تقویت انگیزش در کارکنان ( تشویق و تنبیه ) کادر پرستاری و مامایی
- همکاری با هیئت رئیسه بیمارستان و کادر پزشکی ، در پیشرفت ، بازنگری و اجرای خط مشی هاو اقدامات درمانی مربوط به بیمارستان
- توزیع نیروی کادر پرستاری مورد نیاز در سطح بیمارستان
- برنامه ریزی مدون برای کنترل و نظارت بر اجرای برنامه های مراقبتی کادر پرستاری در شیفت های مختلف
- نظارت بر بکارگیری کادر پرستاری ددارای پروانه / گواهی صلاحیت حرفه ای
- نظارت بر استخراج نتایج شاخص های ملی کیفیت مراقبت های پرستاری در بالین ، ارایه گزارش های تحلیلی و برنامه ریزی جهت رفع نواقص
- نظارت بر ارایه خدمات پرستاری ایمن و استاندارد به مددجویان
- نظارت بر ایمنی شغلی ( بهداشت حرفه ای ) کادر پرستاری
- برنامه ریزی جهت تشکیل و شرکت در کمیته های خاص با شرح وظایف مدون
اختیارات :
- ارائه راهکارها بهینه به مسئول و ایجاد شرایط مناسب جهت استفاده بهینه از منابع موجود به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر
- کنترل و نظارت بر عملکرد کارکنان پرستاری جهت کسب اطمینان از ارائه خدمات پرستاری بر اساس استانداردهای حرفه ای و مراقبتی و تعیین اثر بخشی مراقبت های ارائه شده
- ارزیابی مهارت های تخصصی ، عمومی و ارتباطی کارکنان پرستاری شاغل و جدیدالاورود و برنامه ریزی جهت رفع نیازهای آموزشی تا کسب صلاحیت حرفه ای مورد انتظار
- تدوین و اجرای برنامه های آموزشی برای کارکنان ، دانشجویان ، بیماران و همزمان به بخش ها و واحدها با همکاری سوپروایزر آموزشی و آموزش به بیمار
- ایجاد هماهنگی و مشارکت فعال در برنامه ریزی های بهداشتی ، درمانی و توانبخشی مرکز
- مشارکت در طرح پژوهشی
- بکارگیری نیروی انسانی بر اساس توانایی افراد در شیفت های مختلف کاری
- پیشنهاد و مصاحبه با داوطلبان و انتخاب افراد صلاحیت دار و معرفی آنها به کارگزینی جهت بکارگیری
- پیشنهاد انتصاب ( سرپرستاران ، سوپر وایزرهای بالینی ، آموزشی و کنترل عفونت ) ، ارتقاء و تغییر وضعیت مسیر شغلی و انتقال کارکنان تحت نظارت به ریاست مرکز جهت واحد های ذیربط
- تصمیم گیری در مورد مرخصی ها ، ماموریت ها کارکنان گروه پرستاری
- انجام ارزشیابی مستمر از کارکنان و ارائه بازخورد از نتایج ارزشیابی به آنها